Keputusan dan
perbincangan
Menurut
Normaliza Abd Rahim (2019), keputusan dan perbincangan dibahagikan kepada tiga
bahagian iaitu bahagian pertama keputusan dan perbincangan mengenai Blog di
dalam Pengajian Kesusasteraan, seterusnya keputusan dan perbincangan Blog dalam
Pembelajaran Bahasa dan akhir sekali, Blog dalam Pembelajaran Teknologi.
Pada
bahagian Blog di dalam Pengajian Kesusasteraan, menunjukkan responden yang terdiri
daripada genre kesusasteraan seperti puisi, cerpen, skrip drama dan pantun. Bagi
genre puisi sebanyak 66.7% yang diwakili oleh 20 responden lelaki dan 80% yang
mewakili 24 responden wanita menyatakan bahawa blog merupakan satu medium atau
alat yang terbaik untuk menulis puisi. Bagi genre cerpen pendek pula, keputusan
dan perbincangan menunjukkan 86.7% responden lelaki dan 96.7% responden wanita
menyatakan bahawa blog merupakan satu medium yang amat sesuai untuk mereka
menulis blog. Genre menulis skrip pula mendapat maklum balas sebanyak 76.7%
responden lelaki dan 93.3% responden perempuan setuju bahawa blog merupakan
satu alternatif yang bagus bagi mencurah idea mereka. Akhir sekali, genre
pantun pula mendapat maklum balas sebanyak 66.7% responden lelaki dan 86.7% responden
perempuan yang bersetuju bahawa pantun merupakan genre yang bersesuaian untuk
ditulis dalam blog mereka.
Seterusnya,
pada bahagian kedua pula membincangkan Blog dalam Pembelajaran Bahasa. Pada bahagian
ini, menekankan tiga aspek iaitu penulisan surat, meluahkan perasaan dan
pemikiran kritis. Bagi penulisan surat mendapat maklum balas sebanyak 80% yang
mewakili 24 responden lelaki dan 83.3% yang mewakili responden perempuan
menyatakan bahawa penulisan surat merupakan satu proses pembelajaran bahasa
melalui penulisan blog. Selain itu, sebanyak 66.7% responden lelaki dan 100%
responden wanita menganggap bahawa menulis dalam blog merupakan tempat untuk
mereka meluhkan perasaan. Akhir sekali bagi aspek pemikiran kritis mendapat
maklum balas sebanyak 93.3% responden lelaki dan 96.7% responden wanita yang
berpendapat bahawa blog merupakan satu medium yang boleh digunakan bagi menulis
teka teki.
Pada
bahagian ketiga, membincangkan mengenai Blog dalam Pembelajaran Teknologi. Pada
bahagian turut dibahagikan kepada tiga aspek penekanan iaitu video, audio dan
gambar. Bagi aspek video dan audio mendapat maklum balas sebanyak 100% daripada
responden lelaki mahupun wanita. Bagi aspek gambar pula, sebanyak 93% responden
lelaki dan 100% responden wanita yang menyatakan bahawa dengan meletakkan
gambar di blog ia dapat menyiapkan hantaran.
Rujukan
: Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Penerbit UMT.
No comments:
Post a Comment