Thursday 27 February 2020

BBM3410SATU2020: MODEL PENCERITAAN KELUARGA: BUKU KAJIAN WACANA

1) Keluarga

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam hari

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak,  adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka


Rujukan:
Normaliza Abd Rahim(2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu, Malaysia. Penerbit: UM


Mengisahkan mengenai seorang kanak-kanak yang sangat menyayangi ahli keluarganya. Kanak-kanak tersebut akan menolong ahli keluarga pada setiap hari dari pagi sehingga ke malam. Kanak-kanak itu tidak sedikit pun berasa mengeluh atau penat menolong keluarganya. Kanak-kanak tersebut sangat menjaga budi pekertinya ketika berhadapan dengan ibu dan bapanya serta ahli keluarganya yang lain. Kanak-kanak tersebut sangat mencintai ahli keluarganya. Kanak-kanak itu menyayangi ibu bapanya serta abang, kakak, adik dan saudara yang lain. Ahli keluarganya juga sering ada bersama-samanya pada bila-bila masa sahaja tambahan lagi ketika dia memerlukan mereka. Kita sewarjanya mencontohi kanak-kanak ini dalam menyayangi serta mencintai keluarga kita. Kita perlulah membantu ahli keluarga kita yang dalam kesusahan tanpa mengharapkan sebarang balasan serta tidak mengeluh. Ahli keluarga adalah anugerah yang dikurniakan oleh Allah kepada kita semua. Kita semua perlulah bersyukur dan menyayangi ahli keluarga kita.

No comments:

Post a Comment