Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah
pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang
keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca
penulisannya telah membuat keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus
pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan
terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan
kebosanan semasa proses pembelajaran.
(Noraien Mansor & Normaliza
Abd Rahim, 2017)
Huraian
Berdasarkan penulisan di atas,
dapat disimpulkan bahawa menulis dapat memberi satu kesan yang agak besar
kepada para pelajar dalam proses sesuatu penulisan. Sesetengah para pelajar
kurang yakin apabila penulisan mereka dibaca oleh orang lain. Keadaan ini akan
bertambah parah apabila penulisan mereka mendapat kritikan oleh para pembaca. Kadang
kala para pelajar ini masih belum bersedia untuk menerima kritikan oleh para
pembaca. Hal ini mungkin kerana, mereka hanya menulis bagi memenuhi keperluan
atau mengisi masa lapang sahaja. Selain itu, para pelajar juga lebih berminat
untuk melibatkan diri mereka secara terus atau secara langsung dalam aktiviti
pembelajaran bahasa. Penglibatan diri secara terus ini juga dapat mewujudkan
kesefahaman dan mengelak salah faham daripada berlaku dalam kalangan mereka. Selain
itu, apabila para pelajar ini terlibat secara langsung dalam aktiviti
pembelajaran bahasa mereka juga dapat menghilangkan kebosanan dalam diri
masing-masing. Hal ini jelas menunjukkan penglibatan diri para pelajar
sangatlah penting dalam sesuatu aktiviti pembelajaran bahasa. Seterusnya,
keadaan ini juga dapat mewujudkan dan meningkatkan keyakinan mereka untuk terus
menulis tanpa menghiraukan kritikan atau ketidakpuasan hati orang lain. Mereka juga
akan lebih bersemangat dan aktif dalam sesuatu aktiviti pembelajaran bahasa
yang diadakan.
Rujukan: Noraien Mansor &
Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Penerbit UMT.
No comments:
Post a Comment